Techniekenfeest in groep 2.

Nadat we kennis hadden gemaakt met een gekke mevrouw, konden we aan de slag. Op ons papier stonden de woorden: kerk, kerkhof, café, parking en pastorie. Dus mochten we, gewapend met onze dingenzoekers en fluovestjes, de dag daarna op verkenning in ons dorp. We zagen veel meer dan wat er op ons papier stond. Het eerste wat we van naderbij wilden bekijken was een kapelletje. Het beeldje was een beetje vuil en we vroegen ons af of we dat konden proper maken. Maar er was een probleem. Er was geen deurtje aan, dus konden we niet aan het beeldje! Al direct merkte een kleuter op: “Maar wij kunnen wel een deurtje maken, hé juf.” Ook in het café was veel te zien: flessenopeners, een trapleuning, hoge stoelen,… . Voor de parking, kerk en het kerkhof was minder interesse.

In de klas keken we nog eens naar de foto's van onze uitstap. We maakten tekeningen en spraken af hoe we het café en het kapelletje gingen maken. Toen we toevallig ook nog in de turnzaal het hoofd van reus Roza vonden, besloten we om ook de reus te maken. Stien wou ook de schoenenwinkel maken, maar dat moesten we eerst aan de werfleiders vragen. We hadden geluk: we mochten. Dus gingen we eerst een kijkje nemen in de winkel en daarna maakten we hem na. De technieken die we “bestudeerd” hebben bij het maken van onze gebouwen en voorwerpen zijn:

* het café: hoe doe je flesjes open, hoe kan je veilig de trap op en af. (Flessenopeners, trapleuningen.)

*de reus Roza: hoe kunnen we ze laten “stappen”? (Wieltjes.)

*het kapelletje: hoe kunnen we toch aan ons Mariabeeldje? (Een deurtje aan het kapelletje.)

*de schoenenwinkel: schoenen aan doen en dicht doen. (Knopen maken, riempjes open en dicht doen, werken met velcron.)

Het waren 2 boeiende weken van intens nadenken en knutselen. We voelden ons als echte Bob, de bouwers. Dat kan je wel zien op de foto's.

naar begin van de pagina naar overzicht van de reportages